Apps & Software

WhatsApp - grijs driehoekje in Google Drive?

De WhatsApp applicatie in de instellingen van Google Drive op de pc heeft een grijs driehoekje met uitroepteken voor de naam. Wat betekent dit?

1 antwoord
    • +
    • 0
    • -
    Excuus, er ging iets mis bij het indienen van de vraag. Hierbij alsnog:

    Beste allemaal,

    Al erg lang heb ik in WhatsApp de backup instellingen zo staan dat er dagelijks zowel een lokale als een google drive backup gemaakt wordt. Dit gebeurt dan ook netjes iedere nacht kan ik achteraf in de instellingen zien.

    Nu viel het mij toevallig op dat ik in mijn whatsapp gesprekken geen afbeeldingen of filmpjes meer kan zien die voor januari 2017 verstuurd of ontvangen zijn. Je ziet slechts een vage afdruk en wanneer je er op klikt verschijnt de melding dat het bestand zich niet op het toestel bevindt. Dit vond ik opmerkelijk, aangezien het backup bestand op google drive dan als bron zou moeten dienen, maar blijkbaar gebeurt dit niet. Tekst van voor 2017 is nog wel gewoon beschikbaar. Ik heb verschillende personen met wie ik voor 2017 appte gevraagd of voor hen de data wel zichtbaar was en zij hebben het probleem niet.

    Na wat speurwerk op internet vond ik het advies om op de pc naar de instellingen van Google Drive te gaan (Settings > Manage Apps). Daar zag ik WhatsApp gewoon in de lijst met apps staan, maar niet met het bekende whatsapp logo voor de naam, er stond een grijs driehoekje met een uitroepteken. Op internet heb ik niet goed kunnen achterhalen wat dit betekende, dus ik heb de helpdesk van whatsapp gecontacteerd. Na wat heen en weer gemail met logfiles en screenshots volgden er eerst vooral standaardantwoorden die rechtstreeks uit de digitale kaartenbak waren gevist door de helpdesk medewerker. Uiteindelijk ontving ik het volgende antwoord met ietsje meer inhoud.

    ##- WhatsApp Support -##

    Hi,

    Thanks for your message.
    There is an issue with the permission settings of your Google Drive account. You will need to access your Google Drive account to resolve this issue.
    On your PC, open Google Drive, click the gear icon in the top right > Settings > Manage Apps > WhatsApp > Options > make sure you haven't selected Disconnect from Google.
    To ensure WhatsApp functions properly on your device, please reset WhatsApp's app permissions.
    You can use your phone's search feature to search for your permissions settings, or follow these paths:
    Android: Open your phone's Settings > Apps > WhatsApp > Permissions.
    Android for Pixel: Open your phone's Settings > Apps & notifications > WhatsApp > Permissions.
    Be aware that the above paths may vary from phone to phone. Please contact your phone's manufacturer for specific instructions. You can restore or backup your chat history from Google Drive after you have given permission to WhatsApp and Google Drive. Please let us know If you continue to have issues.

    WhatsApp Support Team
    ###

    Ik heb alle zaken zo goed als dat ging uitgeprobeerd en gecontroleerd, maar er is nog niets aan de situatie veranderd. Er zijn 2 zaken in het antwoord die ik onduidelijk vind:
    (1) "make sure you haven't selected Disconnect from Google". Er valt hier niets in of uit te schakelen met een vinkje of iets dergelijks, het is een handeling die slechts tot gevolg heeft dat je whatsapp loskoppelt van Google Drive en de app uit de lijst verdwijnt.
    (2) "You can restore or backup your chat history from Google Drive after you have given permission to WhatsApp and Google Drive". Dit staat er heel eenvoudig, maar waar en hoe deze handelingen precies uitgevoerd dienen te worden blijft voor mij onbekend.

    Uiteraard heb ik weer contact opgenomen met de helpdesk, maar een fatsoenlijk antwoord heb ik niet meer gekregen. Daarom wilde ik dit issue ook aan jullie voorleggen op het forum in de hoop dat jullie weten wat er mis zou kunnen zijn.

    Ik heb sinds 2 jaar een Galaxy S8 (Android 9), maar gedurende 2017 heb ik ook nog een Sony Xperia Z3 Compact gehad. Het 'omslagpunt' waarvoor de data verdwenen lijkt (januari 2017) is niet periode dat ik van toestel wisselde. Ook is mijn telefoonnummer niet gewijzigd.

    Alvast bedankt voor jullie reactie.

Beantwoord deze vraag